mardi 19 mai 2015

Dordogne


V Périgord Vert, asi 7,5 km od Piégut-Pluviers, kde jsem vystavoval, jsem strávil jeden a půl měsíce. Občas jsem z bývalé farmy, v níž jsem byl ubytován, chodil do města přes lesy pěšky, někdy se nějaký farmář nabídl, že mě až před galerii odveze, nebo mě tam vozili majitélé bývalé farmy, pokud zrovna nebyli v Paříži. Pozemek ležel při cestě, která se v nedalekém lese, kde rostlo spousta hřibů, měnila v pěšinu.

Mlžná rána v dordoňských lesích poskytují kouzelný zážitek neustále se měnící scenérie, jakoby někdo na divadle bez ustání přehazoval kulisy. Vše se odehrává neuvěřitelně rychle, než zčista jasna, neznámo kam, mlhy zmizí.


Dordogne, Périgord Vert, 1998 | 200 x 152 mm
Papier Fomatone Classic Warm Tone Non-Baryta Base
Virage au Kodak Rapid Selenium Toner
Crédit photo : Ken Seton

Tato fotografie je na zbytku českého papiru (Fomatone Classic Warm Tone Non-Baryta Base), který zřejmě Foma vyrobila krátce po převratu. Někdy v letech 1991 až 1992 mě v Paříži navštívil mladý muž, jenž údajně zastupoval Fomu v Lucembursku a nabídl mi několik vzorků nových českých papírů k otestování. Byly různého druhu, testy jsem poctivě provedl a popsal, načež jsem vše odeslal. Když ani po roce žádná reakce z české strany nebyla, do podniku Foma jsem zavolal. - Zbytečně.

Dnes ráno jsem po krátkém přeprání fotografii vykoupal v silném (1+3) Ilford Selenium Toneru. Reakce citlivé vrstvy na selén byla prudká a okamžitá, přesto jsem ji v lázni nechal celé 4 minuty. 


Dordogne, Périgord Vert, 1998 | 200 x 152 mm
Papier Fomatone Classic Warm Tone Non-Baryta Base
Virage au Ilford Selenium Toner
Crédit photo : Ken Seton

Pochopitelně, při poměru selénu 1+19 by se obraz tak radikálně nezměnil. Nejedná se však než o poslední zkoušku papíru, jehož texture vypadá následovně :

Texture du papier Fomatone Classic Warm Tone Non-Baryta Base


(19.05.2015)